Röda Stolen-Initiativet – En ambition om att stärka patientens röst inom MSD Sverige

Röda Stolen-Initiativet är en intern kampanj på MSD som syftar till att integrera patientperspektivet som ju är kärnan i vår verksamhet. Genom att använda stolen, vill vi symbolisera patientens röst och en påminnelse för alla medarbetare att prioritera en patient-först-tänk i allt vi gör, vilket i slutändan syftar till friskare patienter och en bättre vård.

Röda Stolen-Initiativet förverkligar MSD:s långsiktiga engagemang för en mer patientcentrerad hälso- och sjukvård. Under hela 2025 kommer vi att sätta extra fokus på att fördjupa vår förståelse av patienters behov för att kunna utveckla och förfina värdet till patienten. Detta inkluderar att engagera oss med patient- och intresseorganisationer inom exempelvis cancer. Hittills har det gett oss ovärderliga insikter i erfarenheter och överväganden hos patienter och deras anhöriga. Deras insikter så här lång har betonat den centrala betydelsen och värdet av innovation och kliniska prövningar och det har också synliggjort vår roll i att utforma sådana prövningar, exempelvis där vi inkluderar barn med cancer. Det har förstärkt vår upplevelse och bild av MSD och det värde vi faktiskt genererar till patienten.

I hjärtat av initiativet finns själva stolen, ”den röda stolen”, som uppmuntrar medarbetare att anta patientperspektivet under såväl möten, i våra planer samt framtida initiativ. Den röda stolen hjälper oss reflektera: ”Är denna plan eller planerade aktivitet relevant för patienter?” och ”Vad skulle patienten tycka?” Vi har hittills sett stark närvaro vid våra möten med den röda stolen och vi avser att fortsätta mäta deltagandet. Dessutom kommer vi att följa upp och dela våra ”Red chair moments”, som visar tillfällen där patientperspektiv har påverkat diskussioner och beslut.

”We try never to forget that medicine is for the people. It is not for profits”

– George Merck

När vi ser framåt strävar vi efter att skapa en kultur där vi alla möts i att vi jobbar för patienten, där varje kollega, oavsett avdelning är medveten att de spelar en roll och bidrar till en mer patientcentrerad organisation. Initiativet kommer att utvärderas i december 2025, då vi kommer tänka till hur vi kan fortsätta att hålla detta levande med visionen om att vi integrerar MSDs grundare George Mercks filosofi: ”We try never to forget that medicine is for the people. It is not for profits. The profit follows, and if we have remembered that they have never failed to appear…”

Initiativets koppling till mål och ambitioner

Röda Stolen-Initiativet går i linje med MSD:s bredare ambition att framtidens patienter har en stärkt roll i mötet med vården samt är välinformerade och har god kunskap om hur man undviker att bli sjuk, vilka vaccinations- och screeningprogram som finns tillgängliga, samt en ökad medvetenhet om vikten av att uppsöka vård när man känner sig sjuk samt vilka symtom som bör föranleda att man söker vård för att kunna behandlas i tid. Utvecklandet av vår chatbot för lungcancer är ett exempel på ett innovativt verktyg som underlättar tidig upptäckt genom en bättre överblick av symtom som kan påskynda kontakten och stärka dialogen mellan patient och läkare, som i slutändan kan förbättra patientresultat. 

Röda Stolen-Initiativet syftar till att vi lyssnar till patienters röster i alla aspekter av hälso- och sjukvården för bättre resultat. Genom att främja en kultur av empati är MSD dedikerat att skapa meningsfulla förbättringar i hälso-sjukvården, som hjälper oss hålla vårt löfte att alltid ha patienten i centrum av vårt arbete.